onsdag 15 april 2015

Rawfood godis och ett boktips

Som alla vet har jag en lätt besatthet av kokböcker.. Mitt byaste tillskott är den här fina boken av Erika Billysdotter, Green sweets & treats. Rawfood, glutenfritt och utan vitt socker. Och så hinla goda och enkla recept!! Jag provade två stycken recept redan första dagen och båda var fantastiska! Brownies och salty caramel.


Tänkte bjuda på receptet eftersom många har frågat om det. Jag investerade i en matberedare för några hundra och efter det så går det så lätt att göra rawfood deserter.

Ca 15st

Cashewbotten
2dl cashewnötter
1dl kokosflingor ( jag hoppade dem och tog mer cashew)
1msk honung
1msk mjuk kokosolja
1 nypa salt

Mixa allt i en matberedare, tryck ut massan ca 1cm tjock i en brödform täckt med plastfilm eller bakplåtspapper.

Kola
20 medjooldadlar urkärnade (jag tog vanliga dadlar)
1/2 dl smält kokosolja
1tsk salt
1tsk bourbon vanilj

Mixa alla ingredienser till kolan länge i en matberedare. Kolan ska bli blank och seg. Tryck ut massan över cashewbotten. Ställ i frysen ca 1 timme. Skär i bitar och förvara i kylen.

Men jag rekomenderar verkligen hela kokboken, det kommer ni förstå när ni smakar dessa godingar!  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...