söndag 3 januari 2016

Några middagstips inför veckan


Mitt absolut bästa tips är att han en veckoplan för middagarna. Det spar mycket tid och man behöver inte hamna i det där vanliga "vad ska vi äta tänket".

Jag har ju som jag tidigare visat här målat insidan av dörren till vårt skafferi med griffeltavelfärg och
tejpat upp dymo lappar för hela veckan. Då är det enkelt att skriva en veckoplan och alla har koll på vad som serveras.



Sedan kan man ju utgå från den så har man i alla fall en plan.
I vår familj serveras det ganska mycket vegetariska rätter och för dem så vill går det alltid att addera lite annat.
Jag är lite besatt av kokböcker och vågar inte ens räkna hur många som finns här hemma. Dock använder jag dem mest som inspiration och det slutar oftast med att jag kör någon egen variant av dem.
Ett tips är att varje vecka prova ett nytt recept. Har man inga kokböcker så finns det ju en hel uppsjö av recept på nätet. Några av mina favvobloggar när det kommer till recept är som jag tidigare nämnt Green kitchen stories. Andra är foodjunkie, oh she glows, hur bra som helst.

Ett av mina favvorecept är Gnocchi med rostad butternutsquash. Det tänkte jag dela med mig här.
Det är faktiskt ett recept från en riktigt bra kokbok som heter Mera Vego. Jag har lagat ett helt gäng av recepten i denna bok och alla har blivit lyckade!



Rosta 1 tärnad butternutsquash i olja och med lite salt i ugnen 250grader i 30 min. När den är nästan klar strör man över lite pumpakärnor och låter dem rosta med.
Hacka 1 vitlöksklyfta och fräs snabbt i en kastrull. Blanda i 2 dl cremefraiche, 1dl vatten och 1/2 grönskaksbuljongtärning. Koka upp och tillsätt sedan butternutsquashen.
Koka upp gnocchin och blanda i den också.

Galet gott och även köttätare gillar den här rätten!

Så den här veckan kommer nog matsedeln se ut så här:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...