lördag 2 januari 2016

Nya vanor.


Som jag skrev så älskar jag att optimera tiden. Jag vill ofta göra mer än vad jag kanske har tid till, men därför älskar jag när jag kommer på fiffiga lösningar eller hittar tips och liknande. Så därför tänkte jag dela med mig med några smarta tips.







En grön smoothie om dagen är en superbra vana. Har ni barn och tycker det är svårt med grönsaker så är det även ett toppensätt att gömma lite grönt i en smarrig dryck.
Men när man står där på morgonen med lite tidsbrist så känns det ibland som man inte hinner trots att det inte tar så lång tid. Men då har jag ett toppentips.
Varje söndag brukar jag förbereda fryspåsar med ingredienser. Ja allt utom vätskan kan man ha i och sedan är det bara att ta fram på morgonen, tömma påsens innehåll i blendern på med vätska och på en minut är det klart. Så enkelt.

Vill ni ha tips på smoothie så kan jag tipsa om min standard smoothie som i vår familj funkar till både stora och små.

1 banan (jag fryser alltid ner våra brunfläckiga bananer skalade och skivade. perfekta i smoothie)
1 näve frusen mango
1 halv eller hel avocado beroende på vad jag har hemma.
1 hel eller halv påse babyspenat eller grönkål eller vad jag nu har hemma.
Vätskor till önskad konsistens:
Äppeljuice 
Kokosvatten eller vanligt vatten.
Valfritt:
1skvätt olja tex linfrö.
Lite gröna pulver för att boosta den ytterligare (brukar jag inte ha till barn men då häller jag bara upp ett glas som jag spar och mixar vidare till en vuxensmoothie).
Toppa med något gott tex bipollen eller granola.

Jag har en kraftfull mixer så det är inga problem att köra frysta bananer och annat hårt, men har man inte det kan tipset vara att hälla i påsen i mixern, häll på vätskan och låt det stå lite så mjukas innehållet upp innan man kör. Och för att få en härligt krämig smoothie även med en lite svagare mixer så krävs det att man kör lite lägre så att spenaten verkligen löses upp. Annars kan det bli lite frågor kring det när man serverar barn ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...