fredag 11 januari 2013

Helgtipset


CLUB SANDWICH

4 majskycklingbröst står det i receptet, men jag brukar klara mig på 2st
3msk olivolja
salt och peppar
1tsk chiliflakes
4 skivor bacon
8 skivor franskt bondbröd (jag rekomenderar Levain)
chilimajonnäs (se nedan)
1 bifftomat i skivor
2 skivade avokado
1 bit gurka skalad och skivad
1 romansalladshuvud
1skivad rödlök




1. sätt ugnen på 175 grader
2. Stek kycklingen i hälften av olivoljan i en stekpanna ca 2 min på varje sida. Krydda med salt, peppar och chiliflakes.
3. Efterstek kycklingen i ugn ca 10 min. Håll varm.
4. Stek baconet krispigt i en stekpanna.
5. Stek brödet gyllenbrunt i resten av olivoljan.
6. Skär kycklingen i skivor. Bred chilimajonnäs på brödet, varva tomat, avokado, gurka, sallad, rödlök, kyckling och bacon.
Egentligen ska man rulla in smörgåsarna i smörgåspapper och dela dem på mitten men jag har bara serverat dem utan det. Blir iof lite rörigt på tallriken, men det påverkar inte smaken :)

Chilimajonnäs

2-3 msk lättmajonnäs (jag kör Hellmann's som enligt mig är den bästa)
2 msk creme fraiche
1 röd chili finhackad (sweet chili funkar också bra)
Det här receptet är hämtat ur boken Hemma hos Melker Andersson snabblagat tillagat vällagat

3 kommentarer:

  1. Mmm vad gott! Ska absolut testa nån dag! :)

    SvaraRadera
  2. Ett tips är att lägga till några kvistar koriander samt spraya grönsakerna med olivolja och rödvinsvinäger.
    (fyll en sprayflaska med hälften vinäger och hälften olivolja, salta peppra.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Det ska jag absolut prova!

    SvaraRadera

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...