söndag 10 januari 2016

Veckomeny

Här kommer min veckomeny.

Nu måste jag ju erkänna att det är inte alltid jag följer det till punkt och pricka, men det underlättar att ha den både när man handlar och när fantasin tryter.
Vill man inte äta helt vegetariskt är det ju enkelt att addera något mer. Det brukar jag göra ibland, framförallt till de andra i min familj.


Nu har jag ju såklart lyckats hitta en till kokbok som är lika bra som den tidigare av samma författare. Denna heter Ännu mera vego och är skriven av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Enkla supergoda recept för hela familjen.


Min Veckomeny ser ut så här:

Mån: Gnocchigratäng

Tis: Omelett och Flos chopped salad.

Ons: Fisktacos (Se nedan)

To: Auberginegratäng

Fre: Belugatacos

Den här veckan har jag lagt till tre för mig helt nya recept från boken så det blir väldigt spännande.

Jag delar med mig av mitt Fisktacos recept som är väldigt smarrigt och poppis hos alla i familjen.

Skål1:
Blanda ihop ingredienser till mangosalsan. 1 mango alt 1 paket fryst mango. 1-2 avokados skuren i bitar, 1 burk majs, ev 1 burk svarta bönor om man gillar det. Om alla i familjen gillar koriander kan man blanda i det redan från början, annars får man ha det vid sidan om.

Skål2:
Blanda ihop majonäs och sweetchili en god röra.

Skål3:
Jag adderade även nu senast smörfräst vitkål vilket blev så gott! Finns både färdigskuren på påse om man är lite bekväm annars strimla ett halvt litet huvud och stek i smör.

Skål4:
Skär 1 paket vit fisk i bitar. Blanda i vitlökssalt och chipotlekrydda.
Stek bitarna tills de är helt genomstekta.

Precis vid servering vänd steker jag önskat antal tortillabröd i lite smör. Behöver man inte såklart men jag tycker det är halva grejen.

Hoppas receptet är läsbart och att ni provar detta! Addictive :)

Lycka till!












2 kommentarer:

  1. Wow vilka menyer, blir så inspirerad. Hos oss blir det typ falukorv. �� men måste prova fisk tacos, låter smarrigt! Kul att du uppdaterar så ofta nu med massa bra tips! �� har försökt dela din blogg men jag fattar inte hur man gör... Kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida, vad kul att du blir inspirerad! Jaa du måste verkligen prova! Väldigt gott och enkelt! För att dela är det väl bara att klicka på Facebook ikonen under inlägget alt kopiera länken och klistra in på FB. Stor kram till dig och familjen!!

      Radera

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...