fredag 8 januari 2016

Mellanmål för stor och liten

                                       

De flesta vet ju hur det är att känna sig vrålhungrig och bara vilja köpa en påse godis och vräka i sig för att stilla hungern. Jag vet det i alla fall och för mig har det blivit viktigt att ha lite mellanmål att ta till då. Framförallt för M som kanske inte har hamnat i den fällan än, men gärna vill äta smörgåsar då istället. Vilket egentligen kanske inte är något problem annat än att då äter han sig mätt på det och orkar inte middagen. Någon som känner igen sig?
Så jag har istället börjat ha små burkar med färdigskurna paprikor (hans favvo grönsak), smoothies, uppskuren frukt eller bär eller något annat lätt att äta som stillar suget.
Jag brukar även ha med en smoothie eller frukt när jag hämtar efter dagis vilket är mycket uppskattat och brukar kunna rädda humöret.
Själv är mitt mål i år att vara noga själv också med att äta lite mellanmål. Man är ju så noga med hästar och barn, men glömmer lätt bort sig själv. Återigen gäller det att vara lite planerad så här kommer lite tips.

Bär, frukt eller grönsaker uppskurna i en skål i kylen. Perfekt snack för barn när de vill ha något innan maten. 


Smoothie. Gör en större mängd och spar några till senare under dagen. 

Smoothie bowl dvs helt enkelt en lite mer trögflytande smoothie i en skål med olika topping.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...